Veelgestelde vragen

Bekijk hieronder de veelgestelde vragen m.b.t. onderhoud en/of verhuizen van je Joomla! website. 

Joomla! Onderhoudsabonnement

Wat is bij de prijs inbegrepen?
  • Update van Joomla! naar de nieuwste versie binnen een release (bijv. Joomla 3)
  • Updates van geïnstalleerde extensies
  • Updates van geïnstalleerde template(s)
  • Controle op werking van de website
  • Backup vooraf en backup achteraf
  • Beveiligen van de website met een speciale beveiligingsplugin
  • Rapportage geconstateerde problemen
  • Update webshop plugin (vanaf Groot)
Wat is niet bij de prijs inbegrepen?
  • Licentiekosten bij verlenging van een extensie of template
  • Herstel van een website die is gehackt
  • Vervangen van een niet doorontwikkelde extensie door een nieuwe
  • Inrichten van nieuwe functionaliteiten
  • Installeren van nieuwe extensies
  • Content aanpassingen
  • Oplossen van bijkomende problemen

Alle niet bij het onderhoud horende werkzaamheden zullen worden uitgevoerd tegen het geldende uurtarief van €55. Uiteraard vindt hier eerst overleg over plaats, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

Waarom is updaten belangrijk?

Er worden continue verbeteringen aangebracht in de techniek achter jouw website. Denk aan je hostingprovider, die het serverplatform continue verbetert, maar denk ook aan de code van Joomla! zelf en alle extensies die je in gebruik hebt.

Als je jouw website niet blijft bijwerken, loop je meerdere risico's. De belangrijkste zijn dat je website niet meer veilig is en dus gehackt kan worden, dat dingen plotseling niet meer werken en dat je website steeds trager kan gaan worden.

Het is net als je computer en mobiele telefoon, daar worden ook continue updates op uitgevoerd.

Wat zijn niet doorontwikkelde extensies?

Dit zijn extensies die al lange tijd geen updates hebben gehad. Deze vormen een risico voor je website, omdat er verouderde code in kan zitten waardoor problemen gaan ontstaan.

Wij zullen het altijd aan je terugkoppelen als we zo'n extensie vinden en adviseren deze te verwijderen en vervangen door een alternatieve, beter onderhouden extensie.

Mocht je de extensie toch willen behouden, dan bespreken we samen de consequenties.

Zijn er voorwaarden verbonden aan het onderhoud?

Ja.

Omdat we hier een scherpe prijs hebben neergezet, kunnen we alleen websites in onderhoud nemen die recentelijk nog zijn bijgewerkt.

Heeft jouw website oudere versies draaien van Joomla! en/of extensies, dan zullen wij eerst eenmalig de website helemaal bijwerken. Dit wordt na aanmelding en constatering door ons uiteraard naar je teruggekoppeld.

Kan ik upgraden of downgraden?

Jazeker. De maand waarin je aangeeft te willen switchen, verloopt nog volgens afspraak. De maand erna schakelen we dan over.

Het verschil (bijbetalen of juist retour ontvangen) wordt op de volgende factuur verrekend.

Waarmee wordt de backup geregeld?

Wij gebruiken hiervoor Akeeba Backuo.

Klanten met een onderhoudsabonnement hoeven hiervoor geen licentiekosten te betalen.

Na opzegging van het abonnement wordt deze extensie uit de website verwijderd.

De backups, hoe lang worden die bewaard?

De backups worden minimaal een half jaar bewaard.

Wat als mijn website wordt gehackt?

Helaas is er geen garantie dat dit niet kan gebeuren. Het is net als bij inbreken, hoe beter je slot, hoe kleiner de kans, maar helemaal voorkomen? Dat gaat helaas niet.

Als je langer dan 3 maanden een onderhoudsabonnement hebt, krijg je 1x je maandbedrag korting op het herstel van je gehackte website.

Wat is de opzegtermijn?

Indien je voor het eind van de maand opzegt, dan stopt het abonnement de volgende maand. Eventueel betaalde maanden worden gecrediteerd. Hier is €25 administratiekosten aan verbonden.

Hoe wordt gefactureerd?

Prijzen voor Joomla! onderhoudsabonnementen vermeld op onze website zijn excl. BTW.

Wij factureren de onderhoudsabonnementen per kwartaal. Onze betaaltermijn is 2 weken.

Bij tussentijds opzeggen van een abonnement kunnen resterende maanden op verzoek worden gecrediteerd. Hierbij wordt €25 administratiekosten in rekening gebracht.

Joomla! Eenmalig laten updaten

Waarom is er geen vaste prijs voor Eenmalig updaten?

Iedere Joomla! site is anders. Het is niet vooraf duidelijk hoe oud de Joomla! versie zelf is en welke extensies er allemaal zijn geïnstalleerd, laat staan hoe up-to-date die zijn. Daardoor kan niet vooraf een vaste prijs worden afgesproken. 

Daarnaast zit er ook verschil in servers waar de website draait (dus bij de webhost). Bij de ene webhost werken dingen nu eenmaal makkelijker (en dus sneller) dan bij de andere.

Ons uitgangspunt is: iedereen betaalt voor dat wat nodig is voor de eigen site. Bij vaste prijzen is het immers zo dat er altijd een marge wordt ingebouwd om "tegenvallers" op te vangen. Heb jij zo'n tegenvaller-site dan heb je natuurlijk bij een vaste prijs geluk, maar heb je dat niet, dan betaal jij dus mee voor die ander. Dat vinden wij niet eerlijk.

Wat wordt er precies gedaan?
  • Update van Joomla! naar de nieuwste versie (binnen een Joomla! release, bijv. Joomla! 3)
  • Updates van geïnstalleerde extensies
  • Updates van geïnstalleerde template(s)
  • Controle op werking van de website
  • Backup vooraf en backup achteraf
  • Rapportage geconstateerde problemen 
  • Controle op malware
  • Update webshop extensie 
Die backup-tool, mag ik die blijven gebruiken?

Wij gebruiken Akeeba Backup. Na het eenmalig updaten wordt deze plugin in principe weer verwijderd.

Wil je hem graag blijven gebruiken dan zal daar een licentie voor moeten worden aangeschaft. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Welke bijkomende kosten zijn er?

Het kan zijn dat je betaalde Joomla! extensies in gebruik hebt, waarvan de licentie voor een nieuwe periode moet worden verlengd.

Ook kan het zijn dat een extensie die je gebruikt, voorheen gratis was, maar nu niet meer.

Daarnaast is het ook nog mogelijk dat je hosting pakket niet meer afdoende is voor je vernieuwde website. Misschien is je webspace te klein, of zijn de specificaties van de server niet voldoende en moet er een groter / nieuwer pakket worden aangeschaft.

Dit wordt uiteraard vooraf met je besproken.

Mocht je de tool Akeeba Backup willen behouden, dan zal daar een licentie voor moeten worden aangeschaft. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Kan er wat misgaan?

Jazeker. Als je website nog op oude versies draaide, ben je altijd afhankelijk van de status van de nieuwere versies. 

Zo kan het zijn dat dingen anders werken dan je gewend was. Maar het kan ook zijn dat extensie makers een bepaalde functionaliteit uit de extensie hebben gehaald of de werking hebben gewijzigd waardoor het in jouw website net niet meer werkt.

Uiteraard bespreken wij in zulke gevallen welke opties er voor je zijn.

Hoe wordt gefactureerd?

Wij brengen een starttarief van €150 in rekening. Daarna worden de gemaakte uren 1 op 1 doorberekend en na afloop van de opdracht gefactureerd. Uiteraard wordt hier het starttarief op in mindering gebracht.

Wij hanteren een uurtarief van €55 en een betaaltermijn van 2 weken. Tarieven zijn excl. BTW.

Joomla! Verhuisservice

Waarom is er geen vaste prijs voor de Verhuisservice?

Iedere Joomla! site is anders. Het is niet vooraf duidelijk hoe oud de Joomla! versie zelf is en welke extensies er allemaal zijn geïnstalleerd, laat staan hoe up-to-date die zijn. Daardoor kan niet vooraf een vaste prijs worden afgesproken. 

Daarnaast zit er ook verschil in servers waar de website draait (dus bij de webhost). Bij de ene webhost werken dingen nu eenmaal makkelijker (en dus sneller) dan bij de andere.

Ons uitgangspunt is: iedereen betaalt voor dat wat nodig is voor de eigen site. Bij vaste prijzen is het immers zo dat er altijd een marge wordt ingebouwd om "tegenvallers" op te vangen. Heb jij zo'n tegenvaller-site dan heb je natuurlijk bij een vaste prijs geluk, maar heb je dat niet, dan betaal jij dus mee voor die ander. Dat vinden wij niet eerlijk.

Wat wordt er precies gedaan?
  • Er wordt een backup gemaakt van je Joomla! site op de huidige locatie
  • De nieuwe locatie wordt voorbereid voor je website
  • De backup wordt op de nieuwe locatie geplaatst
  • De nieuwe site wordt gecontroleerd op juiste werking
  • Indien wij afwijkingen zien t.o.v. de site op de oude locatie, zullen we dit naar je terugkoppelen
  • Indien gewenst wordt de DNS aanpassing ook voor je geregeld
Zijn er bijkomende kosten?

Dat hangt af van de nieuwe locatie. Indien je nieuwe locatie niet geschikt is voor het plaatsen van een Joomla! website (je hebt bijv. niet genoeg webspace beschikbaar) dan kan het zijn dat je hostingpakket moet worden uitgebreid. 

Wij koppelen dit uiteraard naar je terug.

Hoe wordt gefactureerd?

Wij brengen een starttarief van €125 in rekening. Daarna worden de gemaakte uren 1 op 1 doorberekend en na afloop van de opdracht gefactureerd. Uiteraard wordt hier het starttarief op in mindering gebracht.

Wij hanteren een uurtarief van €55 en een betaaltermijn van 2 weken. Tarieven zijn excl. BTW.

Joomla! Contentbeheer

Wanneer worden de aanpassingen gedaan?

Aangevraagde werkzaamheden in overleg ingepland, waarbij de reeds aanwezige planning van ons leidend is. Er wordt zo snel mogelijk, dat is vaak binnen 2 dagen en meestal binnen 1 week, gestart met de aangevraagde werkzaamheden.

Toch spoed? Maak dan gebruik van de mogelijkheid werkzaamheden in de avonduren of weekenden te laten uitvoeren. Uiteraard zoals onder de voorwaarden is uitgelegd wel tegen een hoger tarief.

Welk contentbeheer valt eronder?

Op de website staat een lijstje met voorbeelden van contentbeheer activiteiten die onder een strippenkaart kunnen vallen. Dit lijstje is niet volledig.

Leg uit wat je wilt dat wij voor je doen en wij vertellen je of dat onder je strippenkaart valt.

Schrijven jullie ook teksten?

Nee. Wij zijn geen tekstschrijvers. Wij gaan ervan uit dat deze gewoon worden aangeleverd.

Zijn er bijkomende kosten?

In principe niet.

Tenzij je bijv. afbeeldingen wilt gebruiken van een stock-photo website en hiervoor moeten credits worden betaald. Of je wilt een extensie in gebruik nemen waar licentiekosten aan verbonden zijn.

Dit wordt in elk geval vooraf besproken en overeengekomen.

Hoe wordt gefactureerd?

Strippenkaarten worden bij aanvraag direct gefactureerd. Zodra de strippenkaart op is, overleggen wij met je of je een nieuwe strippenkaart wilt afnemen.

Wij hanteren voor strippenkaarten een betaaltermijn van 2 weken. Op de website vermelde tarieven zijn excl. BTW.

Kan ik de strippenkaart opzeggen?

Ja, zeker. Dat kan. In overleg kan de resterende tijd op de kaart nog worden besteed of worden gecrediteerd.

Bij crediteren berekenen wij €25 administratiekosten.

Meer weten?

Elke Joomla! site is uniek. Elke situatie is anders.
Wij kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt.

LaatJoomlaUpdaten.nl

Een website zonder zorgen

LaatJoomlaUpdaten.nl is een initiatief van Reddie
  • Joomla! en Extensies updaten

  • Joomla! onderhoudsabonnement

  • Joomla! website verhuizen

  • Gehackte Joomla! website herstellen

  • Joomla! Contentbeheer

  • Joomla! migraties
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • 06-24224689
  • KvK: 24370198